Sahabat Purnama

Ahad, 16 Mei 2010

BN TERSUNGKUR DI SIBU, PAKATAN RAKYAT SEMAKIN HAMPIR KUASAI KERAJAAN NEGERI SARAWAK

norhalim mh

Laungan Kemenangan, Reformasi dan Takbir Bergema di Dewan Penjumlahan Undi, keputusan rasmi diumumkan SPR sebentar tadi Pakatan Rakyat menang dengan mejoriti 398 undi.  Keputusan ini sesungguhnya mengembirakan seluruh rakyat Sarawak dan yang menyokong Pakatan Rakyat. 

Gabungan Pakatan Rakyat Sarawak yang disepakati bersama DAP, PKR, SNAP dan PAS membuktikan kemaraan Pakatan Rakyat tidak boleh disekat lagi,  ini adalah isyarat buat Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud supaya segera mempersiapkan diri untuk turun dari singgahsana kekuasaannya,  jika dia terus berhasrat untuk kekal menerajui Sarawak,  Rakyat akan bangkit mengheretnya keluar dari tampuk kuasa dinastinya yang dikuasai terlalu lama.   

Penyelewengan, Penindasan, Kezaliman dan Keangkuhannya terhadap  rakyat sudah cukup dideritai,  Pilihanraya Negeri Sarawak yang akan datang bakal menentukan Nasib Taib Mahmud,  dia akan dihukum  dengan penuh penghinaan.  PAKATAN RAKYAT akan terus mara, amarah rakyat sudah sampai ke kemuncaknya, AMARAN KERAS dari rakyat yang tertindas oleh kedurjanaan BN!

SPR: PENGIRAAN SEMULA UNDI! (SPR NAK JAGA HATI PM)

 2205pm

SPR akan dicemuh rakyat jika keputusan berubah disaat akhir,  PAKATAN RAKYAT TETAP DIPIHAK YANG MENANG!

PAKATAN RAKYAT TUMBANGKAN BN DI SIBU!

 2140 pm
 
Pakatan Rakyat membuktikan calonnya dari DAP akhirnya mencapai kemenangan dengan majoriti yang agak kecil, walau apa pun kemenangan telah berpihak kepada keadilan yang sekali gus menolak kezaliman!   Rakyat Sibu membuktikan BN sudah tidak layak lagi menerajui Sarawak dalam Pilihanraya Negeri yang akan datang, Syabas Pakatan Rakyat.  Keputusan Rasmi akan diumum sebentar lagi. 

DAP DIRAMAL MENANG : 3 PETI UNDI SEDANG DIKIRA

DAP diramalkan menang melebihi seribu undi mejoriti jika ditolak undi pos yang dijangka dikuasai BN dan baki 3 peti undi yang sedang dikira,  pemimpin BN dilihat beransur-ansur meninggalkan dewan pengiraan undi sementara pemimpin DAP dan Pakatan Rakyat serta penyokong sedang berkumpul memenuhi kawasan dewan.  Pengistiharan akan dikeluarkan tidak berapa lama lagi.

DAP TERUS MENDAHULUI!

TERKINI: 2025 PM

DAP          - 18,211 UNDI   

BN            -   14,267 UNDI
Bebas        -       137 UNDI    


Majoriti    -   3,944 UNDI

DAP ADA HARAPAN MENANG

 TERKINI:

20:00 PM
DAP    -  16,178 UNDI
BN          -    13,156 UNDI
Bebas      -    136
Mejoriti   -   3,022 UNDI

DAP TERUS DIHADAPAN

TERKINI:
 
7:38 pm:

DAP     - 15,981
BN         - 13,061
Bebas    - 134

Majoriti - 2,920

PRK SIBU: DAP DIHADAPAN

TERKINI:


7:18 pm:
DAP    - 14,283
BN        -  12,047
Bebas   -  129

Majoriti - 2,236


Beginilah Kita Berpolitik Dalam Masjid

Nasrudin Hassan at-Tantawi  
Soalan: Adakah harus menggunakan masjid untuk tujuan politik ? Apakah dalil keharusannya, jika hukumnya harus ? Atau dalil pengharamannya, jika ia ditegah?

Masjid adalah Pusat Dakwah dan Pemerintahan di Zaman Nabi (s.a.w.) Masjid di zaman Rasulullah (s.a.w.) merupakan pusat kegiatan Jamaah Muslimin.

Ia bukan setakat tempat beribadat dan sembahyang bahkan sebagai tempat beribadat, markaz ilmu, kelab sastera, parlimen, tempat perkenalan, tempat berkumpulnya rombongan-rombongan yang datang dari seluruh pelusuk Semenanjung Tanah Arab, tempat Rasulullah (s.a.w.) membuat pertemuan dengan mereka dan tempat Rasulullah (s.a.w.) menyampaikan khutbah dan tunjuk ajarnya tentang seluruh kehidupan sama ada urusan keagamaan, kemasyarakatn dan pentadbiran.

Di dalam kehidupan Rasulullah (s.a.w.) tidak ada pemisahan di antara urusan agama (mengikut istilah orang sekarang) dan politik. Baginda tidak mempunyai satu tempat yang lain bagi politik dan permasalahannya selain daripada masjid. Masjid di zaman Rasulullah (s.a.w.) adalah markaz dakwah dan politik.

Masjid Di Zaman Kegemilangan dan Zaman Kemuduran. Begitu juga di zaman Khulafa Ar Rashidin selepas Rasulullah (s.a.w). Masjid dijadikan sebagai tempat pelbagai aktiviti sama ada aktiviti politik dan sebagainya.

Abu Bakar as-Siddiiq menyampaikan ucapan dasarnya yang pertama di masjid. Disinilah beliau menerangkan program politik atau strategi pemerintahannya. Beliau berkata: “Wahai manusia! Aku dilantik memerintah kamu. Aku bukanlah orang yang paling layak dari kalangan kamu. Jika kamu melihat aku berada di atas jalan yang benar, bantulah aku. Jika aku menyeleweng, perbetulkanlah aku.”

Umar bin al-khattab juga menyampaikan ucapan dasarnya di masjid, beliau berkata: “Wahai manusia! Sesiapa yang melihat aku menyeleweng, perbetulkan aku!”  

Lalu seoang makmum berkata: “Demi Allah, jika kami melihat kamu menyeleweng, kami akan memperbetulkannya dengan mata pedang kami!”

Umar menjawab: “Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang menjadikan di kalangan rakyat Umar, mereka yang akan membetulkan penyelewengan Umar dengan mata pedangnya.”

Masjid terus berfungsi di zaman sebaik-baik umat ini dan di zaman kegemilangannya.Tetapi ketika luputnya bintang tamadun Islam dan umat Islam menjadi mundur dalam segenap bidang kehidupan, fungsi masjid turut berubah.

Masjid hanya dijadikan tempat menunaikan sembahyang sahaja. Khutbah yang diucapkan mati tidak bertenaga. Kerana ia bukan menyampaikan khutbah tetapi membaca khutbah. Tajuknya hanya berligar di sekitar zuhud di dunia, mengingati kematian, fitnah kubur, dan azab akhirat.

Oleh kerana itu sewaktu ruh kebangkitan Islam mula meresapi tubuh umat ini, kita dapati sebahagian daripada khatib bercakap tentang permasalahan umat Islam, mengkritik suasana penyelewengan kehidupan umat, khususnya kezaliman pemerintah, kebisuan ulama dan kedinginan cendikiawan.  

Oleh itu kita dapati, setengah orang berkata: Khatib itu bercakap tentang politik…! Politik Yang Diterima dan Politik Yang Ditolak.

Kenapa ketika disebut kalimah ‘politik’, seolah-olah ia merupakan satu kehinaan atau jenayah ?! Sedangkan ilmu politik adalah satu cabang ilmu yang paling mulia dan orang yang berkecimpung dalam bidang politik adalah mereka yang memikul satu tugas yang paling mulia.  

Yang peliknya lagi ialah sebahagian ahli politik sendiri yang bertanya: "Adakah harus menggunakan masjid untuk tujuan politik ?” Sedangkan mereka bergelumang dalam politik daripada hujung rambut ke hujung kaki.

Politik itu sendiri bukanlah perkara mungkar dan kotor, apabila ia mengikut garisan-garisan yang telah ditetapkan oleh prinsip-prinsip Islam dan berada di dalam lingkaran hukum dan nilai-nilainya.

Politik yang ditolak ialah politik ‘Micheavelli’ yang menyatakan matlamat menghalalkan cara, tidak beriltizam dengan akhlak serta nilai-nilai kebaikan dan mengenepikan halal dan haram.

Manakala politik dengan maksud mentadbir urusan seluruh manusia dengan menjaga kepentingan mereka dan menghilangkan keburukan serta menegakkan keadilan di kalangan mereka, makia ia adalah selari dengan agama, bahkan ia adalah sebahagian daripada agama kita, kerana Islam itu adalah aqidah, ibadah, akhlak dan sistem hidup yang lengkap.

Risalah masjid sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam yang sebenar tidak dapat digambarkan bahawa ianya boleh dipisahkan daripada politik dengan pengertiannya yang di atas.

Masjid diwujudkan untuk menangani seluruh permasalahan umat Islam dan setiap yang memberi kebaikan dalam urusan agama dan dunia mereka. Melalui masjidlah manusia mempelajari kebenaran, kebaikan, kelebihan di dalam seluruh kehidupan mereka, samada dari segi kerohanian, kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik.

Hal ini dikenali sebagai ‘an-nasiihah’, salah satu kewajiban Islam yang diketahui, di mana Nabi (s.a.w.) menjadikankannya sebagai seluruh agama sebagaiaman di dalam sabdanya ;

الدين النصيحة : قلنا لمن؟ قال لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وإمامهم

“Ad-Deen itu adalah nasihat…” Sahabat bertanya: “Untuk siapa wahai Rasulullah?”

Sabdanya: “Bagi Allah, Kitab وRasul, dan Imam Muslimin serta umat Islam seluruhnya.”

Ia juga termasuk dalam konteks berwasiat dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran yang dijadikan oleh al-Quran sebagai syarat untuk mendapat keselamatan daripada kerugian di dunia dan akhirat.

Firman Allah bermaksud *( Al-Asr: 1-3): “Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”

Ia juga tergolong daripada amar-makruf dan nahi mungkar yang dijadikan oleh Allah Taala sebagai sebab utama kepada kebaikan umat ini. Firman Allah (s.w.t.):

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ

Maksudnya: “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) dan kamu beriman kepada ALLah.” (Ali-Imran: 110).

Allah Taala juga menjadikannya salah satu daripada sifat asasi mukminin dan mukminat.

Firman Allah (s.w.t.): Maksudnya: “ Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sesetengahnya menjadi penolong bagi sesetengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberikan zakat serta ta’at kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itulah akan diberikan rahmat oleh Allah.”

Di dalam ayat di atas, Allah (s.w.t.) mendahulukan kefardhuan amar makruf dan nahi mungkar daipada kefarduan solat dan zakat, sedangkan kedua-duanya merupakan rukun Islam. Ini menunjukkan kepentingan kefardhuan amar-makruf nahi mungkar.

Allah juga memberitakan kepada kita tentang laknat yang menimpa orang yang meninggalkan kewajipan ini di kalangan umat-umat yang terdahulu. FirmanNya:

Maksudnya: “Orang-orang kafir Yahudi dari bani Israel telah dilaknat (di dalam kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah nabi Daud dan nabi Isa bin Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka menderhaka dan menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama sendiri)n dari perbuatan mungkar (derhaka dan ceroboh) yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka lakukan.”

Melalui nasihat, berpesan dengan kebenaran dan amar makruf nahi mungkar, masjid berperanan di dalam memberi pengarahan terhadap urusan pentadbiran umat, memberi kesedaran kepada mereka tentang permasalahan hidup mati mereka dan mendedahkan kepada mereka tentang tipu daya musuh.

Semenjak dahulu lagi masjid berperanan meniupkan semangat jihad fi sabilillah dan semangat menentang musuh yang menceroboh.

Intifadhah yang diberkati, yang berlaku sekarang di bumi ambiya’ ‘Palestin’ bermula dari masjid. Seruan pertamanya bergema dari menara azan.

Pada permulaannya kebangkitan ini dinamakan sebagai kebangkitan masjid.

Begitu juga jihad di Afghanistan dan lain lain tempat lagi, masjid mempunyai peranannya yang tidak dapat dinafikan.

Yang ditegah ialah menyebut nama-nama orang tertentu dan pendetailan secara terperinci untuk mencerca, menjatuhkan maruah dan memaki hamun. Perkara seumpama ini tidak harus dilakukan di atas mimbar dan tidak harus juga mimbar dipergunakan untuk tujuan memburukkan nama orang dan untuk tujuan fanatik kepartian.

Tetapi mimbar boleh digunakan untuk menyebut segala perkara yang melanggar syariat, walaupun ia merupakan polisi kerajaan. Masjid didirikan untuk meneguhkan syariat Allah bukan untuk meyokong polisi mana-mana kerajaan.

Ketika kerajaan bercanggah dengan syariat Allah, maka masjid mesti berada di saf syariat, bukan di saf kerajaan.

Tidak harus sama sekali masjid ditegah daripada haknya yang tradisi, logik dan bersejarah ini; iaitu hak memberi kesedaran dan peringatan kepada umat daripada taghut-taghut yang tidak melaksanakan syariat Allah dan meghukumkannya mengikut hawa nafsu mereka atau tuan-tuan mereka yang sedikitpun tidak mempunyai kekuatan ketika berhadapan dengan kekuatan Allah (s.w.t.)

Di sesetengah negara Islam, kerajaan mengeluarkan enakmen berhubung hukum kekeluargaan yang bercanggah dengan syariat Islam, lalu ulama bangkit menentangnya dan mengkritik di masjid-masjid, kerana media massa yang lain dikuasai oleh kerajaan. Tindakan kerajaan tersebut terhadap ulama-uama yang berani ialah hukum bunuh dan bakar! Perkara ini secara tepatnya berlaku di Somalia.

Pemerintah menggunakan masjid sebagai trompet untuk mengembar-gemburkan polisinya. Apabila mereka mahu berdamai dengan Israel, maka mereka mengatakan bahwa perdamaian adalah satu kebaikan berdasarkan firman Allah (s.w.t):


وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Maksudnya: “Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah.” (Al-Anfaal: 61)

Ketika hubungan mereka dengan Israel menjadi tegang, maka mereka mengatakan bahawa bangsa Yahudi adalah musuh yang paling ketat kepada orang-orang yang beriman. Perdamaian dengan mereka adalah haram dan khianat.

Demikianlah apa yang terjadi. Masjid tidak lagi menjadi lidah yang benar bagi risalah Islam, bahjan ia menjadi agensi dakyah kepada polisi kerajaan.  

Keadaan ini menyebabkan masjid hilang fungsi dan pengaruhnya di dalam masyarakat dan dalam waktu yang sama ia juga menjatuhkan kemuliaan ulama dan pendakwah kepada jalan Allah.  

Kita memohon kepada Allah (s.w.t.) agar memberikan keselamatan kepada agama dan dunia kita.

*Nasrudin Hassan adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat 

_harakahdaily.net

PAS PERLU ADA KEMPEN BAHAYA ARAK DAN JUDI

Bacaan politiknya tajam sukar dicari ganti. Sejarah 8 Mac 2008 adalah hasil bacaan politik beliau
[al-fatihah untuk Ustaz Fadzil Noor]


[1]
Pengisytiharan kemenangan PAS, PKR dan DAP pada 8 mac 2008, memberikan aku satu bayangan dan pengharapan, bahawa Islam akan memerintah di Malaysia dalam 2 Pilihanraya Umum lagi. penilaianku ketika itu, PAS mempunyai imej yang baik, jika mahu dibandingkan dengan PKR dan DAP, disebabkan PAS membawa mesej Islam yang maha suci lagi indah.


Padaku, dengan imej Islam yang dibawa oleh PAS, akan menyebabkan PKR dan DAP akan menjadi dua parti yang akan rela Islam dilaksanakan di Malaysia. Ini kerana, pada penilaianku, PKR dan DAP sebagai jambatan untuk rakyat yang ‘allergic’ dengan PAS untuk mereka mengenali Islam.


Jika kita fahami ini, tidak hairan kita melihat Ustaz Fadzil Noor sendiri yang merupakan Presiden PAS ketika itu, tidak mendesak rakyat yang gusar dengan UMNO/BN rentetan sejarah pemecatan Anwar Ibrahim agar masuk PAS, sebaliknya beliau sendiri yang memberi ruang terbuka penubuhan PKR [bermula dengan GERAK, kemudian dengan ADIL, kemudian PKN dan seterusnya PKR].


Ruang itu dibuka, sebagai sebuah parti yang bersahabat dengan PAS. apabila mereka bersahabat dengan PAS, sedikit sebanyak mereka akan mengenali Islam. Apabila rakyat sudah mengenali Islam, pasti mereka sendiri akan mendesak Islam dilaksanakan di Malaysia.


Inilah kehebatan bacaan politik Ustaz Fadzil Noor yang susah untuk dicari ganti di abad ini. Bacaan politiknya tajam, seiras-iras bacaan politik Nabi SAW setelah berlaku sejarah suluh Al-Hidaibiyyah.


Namun apakan daya, sejarah 8 mac 2008 dicemarkan dengan beberapa kesilapan buruk; iaitu bermula dengan isu ‘pertemuan sulit penubuhan kerajaan dengan UMNO’ yang menyebabkan berlaku penipuan terhadap ahli PAS khususnya; terhadap rakyat Malaysia amnya, dengan dakwaan tidak ada pertemuan, lalu ternyata ada pertemuan melalui kenyataan Pak Lah yang merupakan Perdana Menteri ketika itu, lalu diakui kesahihan dakwaan Pak Lah itu oleh pimpinan tertinggi sendiri.

Peliknya, mereka sanggup melakukan penipuan terhadap ahli PAS sendiri, tetapi percaya kepada pimpinan UMNO, yang sudah sekian lama menyerang PAS.


Rentetan itu, sebuk pula dengan isu Muzakarah, kemudian Muqabalah dan disudahi dengan Kerajaan Perpaduan [Unity Government] yang sekali dibuka, kemudian ditutup, kemudian dibuka balik pada pelancaran buku natrah, menyebabkan harapanku melihat islam memerintah di Malaysia dalam dua penggal Pilihanraya umum, hancur berkecai.


Sejak dari itu, dilihat kepercayaan rakyat terhadap PAS semakin goncang, sama ada dari pihak undi melayu, mahupun bukan melayu.


Mungkin itu sejarah silam yang tidak dapat dilupakan dalam benak rakyat Malaysia sejak berlaku tarikh keramat 8 mac 2008, malahan ia akan tercatit dalam tatapan sejarah untuk generasi akan datang. Sejarah itu, wajar dilupakan, bahkan sebagai umat islam yang berharap Islam terlaksana di Malaysia, sejarah sebegini hendaklah ditinggalkan pergi.


[2]
Sejarah buruk ini, melahirkan perpecahan dalaman PAS. Bahkan, menurut ’orang-orang lama’ dalam PAS, perpecahan dalaman PAS pada kali ini, merupakan perpecahan yang paling buruk berlaku dalam sejarah, iaitu sejak penubuhan kepimpinan Ulama.


Walau bagaimanapun, sebagai muslim, harapan hendak melihat Islam terlaksana tetap menjadi cita-cita. Cumanya, apa yang ingin mahu dilihat adalah, Islam terlaksana dalam keadaan yang aman damai, penuh dengan hikmah; mengharapkan Islam terlaksana dalam ruang lingkup demokrasi yang sihat, tanpa wujud perbalahan antara muslim dan non muslim.


Apabila mengenangkan cita-cita ini, teringat dengan perkataan Umar bin Abdul Aziz yang ditanya oleh anaknya, Abdul Malik tentang tindakannya tidak melaksaksanakan Islam secara total. Mendengar soalan anaknya itu, Umar terus berkata;


لا تعجل يا بني , إن الله ذم الخمر في القرءان مرتين , و حرمه في ثالثة , و الله إني أخاف أن أحمل الحق على الناس جملة فيدفعواه جملة, ويكون من ذا الفتنة
 

Maksudnya;
“Jangan kamu gopoh wahai anakku. Sesungguhnya Allah cela arak dalam Al-Quran dua kali, dan haramkannya pada kali yang ketiga. Demi Allah, sesungguhnya aku takut melaksanakan kebenaran kepada mahusia secara total, lalu manusia akan menolaknya secara total. Pasti ia merupakan fitnah ”


[3]
Di Malaysia, dua dosa besar telah sebati, iaitu arak dan judi. Agak susah hendak menghapuskan kedua-dua unsur ini sekaligus. Pastinya, kedua-dua dosa besar ini dibawa masuk oleh UMNO [laknatullah alah], yang mendakwa berbangsa melayu dan beragama Islam.


Justeru, setelah PAS bersama-sama dengan Pakatan Rakyat [PKR dan DAP] menubuhkan kerajaan, usaha hendak menghapuskan kedua-dua dosa ini adalah satu kewajipan. Namun, usaha penghapusan tersebut hendaklah berhikmah dan berstrategi, agar tidak melahirkan mudharat yang lebih besar di masa akan datang.

Pun begitu, menyedihkan. Ini kerana, sejak PAS menubuh kerajaan bersama PKR dan DAP, belum ada usaha serius yang berstrategi dalam usaha memahamkan rakyat tentang dosa dua perkara ini. yang wujudnya adalah, bertindak ’hentam keromo’ sehingga memungkinkan berlaku kecelaruan dalam politik, yang mampu diambil kesempatan oleh UMNO/BN untuk memporak-perandakan hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat.


[4]
Sejak 1511 lagi, Tanah Melayu diperintah oleh penjajah. Justeru, sejak itu rakyat Tanah melayu ditanam doktrin ’politik suku, agama suku’.


Justeru, sejak tahun 1951 lagi PAS ditubuhkan, baru sekarang kita dapat melihat rakyat agak mula memahami bahawa konsep ’politik suku, agama suku’ ini merupakan satu kesesatan, dan akhirnya menerima konsep beragama dalam politik.


Jika dilihat demikian, kita akan fahami bahawa usaha hendak memahamkan perkara islam yang sudah ditinggal lama adalah satu perkara yang susah. Ia memerlukan strategi, dan usaha yang berterusan [istiqamah].


Maka begitujuga dengan arak dan judi. Hendak diharamkan secara total, ia memungkinkan lahir mudharat [lebih-lebih lagi menyebabkan keuntungan kepada UMNO]. Justeru, usaha berstrategi dan istiqamah dalam usaha hendak menghapuskan kedua-dua unsur ini adalah perlu.


Sirah nabawiyyah telah membuktikan, bahawa konsep kefahaman adalah perlu. Namun, kadangkala usaha hendak memberi kefahaman itu mendapat halangan, maka usaha menghapuskan halangan itu adalah perlu.


Di Malaysia, golongan yang menghalang rakyat dari memahami keburukan arak dan judi adalah UMNO yang mendakwa beragama Islam. Apabila UMNO yang beragama Islam sendiri mengatakan ’ok’ pada arak dan judi, sudah pasti non Muslim akan menilai bahawa kedua-dua dosa besar ini sebagai perkara yang biasa. Makanya, sudah pasti satu kesusahan hendak memahamkan mereka tentang bahaya kedua-dua dosa ini.


Justeru, usaha yang paling berkesan adalah, kalahkan UMNO terlebih dahulu. Kerana, dengan kejatuhan UMNO, merupakan satu ruang yang amat terbuka untuk usaha memahamkan rakyat tentang Islam, sama ada terhadap Muslim, mahupun terhadap Non Muslim.


[5]
Dalam sejarah 8 mac 2008, ruang dakwah semakin terbuka, terutama di negeri-negeri pimpinan Pakatan Rakyat; Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor. Untuk memahamkan rakyat yang beragama Islam tentang bahaya kedua-dua dosa ini, saluran masjid amat berkesan; iaitu menerusi khutbah-khutbah jumaat dan tazkirah-tazkirah dalam bulan ramadhan dan sebagainya.


Adapun untuk memahamkan rakyat yang tidak beragama islam, kempen yang berkesan melalui ”DUN” dan ”PARLIMEN” perlu dilakukan. Anjurkan program-program kemasyarakatan yang melibatkan mereka, seperti program bantuan masyarakat, program majlis hari raya, gong xi Fa Chai, Depavali dan sebagainya, lalu diselit dalam sebarang ucapan dari pihak pimpinan tentang bahaya judi dan arak ini.


Sebaran risalah juga harus dilakukan, disamping tayangan video juga tidak boleh diabaikan. Bentuk kempen tersebut, jangan terus dimulakan dengan sebarang ayat Al-Quran, sebaliknya mulakan kesan kemudharatan dan bahaya yang wujud pada arak dan judi. Apabila sudah berjaya menerapkan mereka tentang keburukan dan kemudharatan arak dan judi, baru dikemukakan ayat-ayat Al-Quran dan As-Sunnah, agar mereka tahu bahawa hakikat pengharaman itu adalah datang dari Islam.
 

[6]
Sebarang kempen yang telah dilakukan, hendaklah wujud ’post mortem’. Perlu dilihat, kesan disebalik sesuatu kempen yang dilakukan, apakah memberi kesan yang baik atau tidak. Jika dilihat kurang berkesan, hendaklah diubah strategi yang lain; yang lebih berkesan, sesuai dengan situasi dan keadaan sasaran dakwah.


Jika ini berjaya dilakukan, tidak mustahil rakyat akan semakin mengenali Islam. Apabil mereka kenal Islam, mereka akan nampak keindahan dan kecantikan Islam. Apabila mereka sudah nampak keindahan Islam, tidak mustahil mereka sendiri akan mendesak kerajaan melaksanakan Islam.


Mungkin akan ada yang berkata bahawa Usaha ini adalah satu perkara yang susah. Benar, ia adalah perkara yang susah, tetapi ia bukan perkara yang mustahil berlaku. Ia bukan soal tidak mampu, tetapi ia adalah soal tidak mahu.


Justeru, ia memerlukan strategi dan istiqamah. Jika ia berjaya dilakukan secara bersrategi dan istiqamah, pasti kita akan mencapai kejayaan. Persoalannya, apakah kita mahu? Iman kita mampu memberi jawapannya.
 

Sekian

Wallahu ’Alam
Al-Bakistani
_
ustaz_bakistani@yahoo.com

http://g-82.blogspot.com/

- Sri Indah (B), Sg Buloh
16 Mei 2010 * 1:56 pagi


Ingatan kepada Ustaz Fadzil Noor: