Sahabat Purnama

Isnin, 13 Oktober 2014

Apa kata Tuan Guru Nik Aziz tentang YB Shaari dn YB Hasnul....

2 ADUN PAS: "Kalau dia nak keluar parti, itu dia punya pasal lah" - Mursyidul Am PAS

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyokong penggantungan keahlian dua ADUN PAS Selangor dari parti itu atas kesalahan mengkhianati keputusan Majlis Ulama PAS.

Majlis itu mengambil pendirian menyokong Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk kekal sebagai menteri besar Selangor semasa berlaku kemelut jawatan itu.

Namun mereka berdua membuat pendirian bercanggah menyokong presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk jawatan itu.
Nik Abdul Aziz berkata penggantungan selama setahun berkuatkuasa semalam terhadap ADUN Hulu Klang, Saari Sungib dan ADUN Morib, Hasnul Baharuddin adalah tepat dan bersesuaian dengan kesalahan.

"Mana-mana persatuan berbentuk politik, dalam sekolah dan kerajaan sekalipun, mesti patuh pada peraturan, tidak boleh suka-suka hati," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim di Kota Bharu.

Ditanya tentang kemungkinan kedua-dua ADUN itu keluar parti ekoran penggantungan itu, bekas menteri besar Kelantan itu berkata itu adalah hak individu untuk berbuat demikian.

"Kalau dia nak keluar parti, itu dia punya pasal lah, ertinya dia akan berdepan dengan rakyat. Dulunya dia berkempen PAS, lepas tu parti lain pula, ini orang yang tidak siuman. Orang yang akil baligh, mesti jaga lidah," katanya.

Pengumuman mengenai penggantungan keahlian itu dibuat Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali semalam.

"Kedua-dua ADUN itu masih lagi ahli parti dan mereka bukanlah dipecat malah masih menjadi ADUN kita," katanya.

Tiada ulasan: