Sahabat Purnama

Jumaat, 23 Oktober 2009

KENYATAAN MEDIA: Ganesan Sudah "Mabuk", Masih Mengaku Sebagai Speaker, Saya Cabar Untuk Berdebat. !

Sinar Harian Edisi Perak,halaman P2 menyiarkan kenyataan Ganesen yang saya sifatkan satu tindakan yang memperbodohkan dirinya sendiri.

Berikut ini adalah Kenyataan Media saya dalam isu berkaitan :-

Sudah hampir seminggu saya menunggu jawapan Ganesan kepada kenyataan media saya pada 15 Okt yang lalu yang malangnya tidak disiar terbit oleh Sinar Hariannamun diterbitkan oleh Harakah pada Isnin baru-baru ini.

Alasan yang saya berikan seperti yang Dato Ngeh Koo Ham berikan seperti yang disebutkan oleh Sinar harian hari ini adalah sangat jelas dan nyata bahawa Ganesan adalah Speaker yang tidak sah di Perak.

Usaha Ganesan muncul dengan alasan terbarunya bahawa "beliau adalah satu-satunya calon Speaker dan telah dipilih oleh majoriti ahli dewan dan telah mengangkat sumpah serta menandatangani surat sumpah berkenaan" adalah usaha mengakkan benang yang basah dan jelas menampakkan dia sudah "mabuk" kuasa.

Saya ingin tegaskan :-

1.Bagaimanakah dia boleh mengatakan bahawa majoriti ahli dewan memilihnya sedangkan kedudukan kerusi BN dan bebas pada masa itu hanyalah 21 orang sahaj didalam dewan kerana 10 daripadanya telah dihalau oleh Speaker Sivakumar. Adakah dia sudah tidak tahu mengira.(Zambry, 6 Exco haram dan 3 katak digantung dari memasuki dewan). Perlu saya tegaskan bahawa tindakan Jawatan Kuasa hak dan kebebsan yang dipengerusikan oleh V. Sivakumar adalah termsuk dalam urusan Dewan yang tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana mahkamah seperti yang dinyatakan dalam Perlembagaan persekutuan Perkara 72(1)(2) dan (3).

2. Usul melucutkan Speaker dilakukan oleh Zambry dan disokong oleh Hamidah yang telah dihalau keluar oleh Speaker Sivakumar. bagaimanakah Ganesan mengatakan perlantikannya sah ?

3. Kalaupun beliau dilantik secara sah pada 7 Mei, kenapakah Ganesan tidak mahu menjawab isu mengenai dia masih aktif sebagai peguam sehingga 17 ogos melewati 3 bulan setelah dilantik dan menipu dalam membuat akuan bersumpah bertarikh 6 Ogos sehari sebelum tamat tempoh 3 bulan. Jelasnya dia sudah hilang kelayakan itupun kalau benar perlantikannya sah.

4.Saya mencabar Ganesan dengan segera menjawab isu ini dan saya mencabar beliau berdebat secara terbuka dimana sahaja sebelum tarikh 28 Okt demi untuk kebaikan rakyat perak . Jika beliau mendakwa mementingkan rakyat, saya mulai dari kenyataan ini diterbitkan menunggu jawapan segera untuk berdebat dari beliau.

Sekian dimaklumkan....

KENYATAAN MEDIA/ 22 OKT 2009

DRS. KHALIL IDHAM LIM
Ketua Penerangan PAS Perak/
ADUN Titi Serong.
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 4:08 PM

blog cinaislam

Tiada ulasan: