Sahabat Purnama

Rabu, 28 Oktober 2009

Seluruh Dunia Bertumpu ke Jalan Raja Laut malam ini !

sumber: apakhabarganu

Mesyuarat Khas yang diadakan pada malam ini adalah lebih khusus membincangkan perkara yang ditimbulkan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, supaya diadakan satu Muktamar Khas.

Walaupun ia satu kejutan, namun ramai yang berpendapat, Muktamar Khas tidak perlu diadakan kerana tidak ada apa yang perlu segera dibincang dan diputuskan.

Tanggapan Tok Guru Nik Aziz ada pemimpin yang bemasalah kerana mereka adalah ‘pro-umno’ juga tidak berasas kerana keputusan berkaitan sebarang hubungan dengan Umno samada perbincangan berkenaan kerajaan perpaduan, atau muzakarah atau mukabalah sekalipun, semuanya telah disimpulkan ada Muktamar lalu di Shah Alam.

Walaupun Tok Guru menyatakan beliau sudah tua untuk dipengaruhi atau didalangi oleh seseorang, namun ia adalah keadaan biasa sekiranya seseorang pemimpin mengambil pandangan dan pendapat orang lain dalam sesuatu hal yang mahu diputuskan atau diambil tindakan.

Ironisnya, apabila ‘meletup’ sahaja berita yang bersumberkan laman blog Tok Guru Menteri Besar Kelantan itu, ramai yang terbayang dimata mereka dua wajah, yang sering bersama-sama Tok Guru Nik Aziz, mengiringinya pada majlis-majlis rasmi kerajaan khususnya.

AlhamduliLlah, perkara yang menjadi isu dalaman PAS pada kali, hampir sama dengan yang pernah berlaku sebelum ini, iaitu hubungan antara PAS dan Umno.|

Justeru, setelah berlaku kali pertama diantara Tok Guru Nik Aziz dengan Pesuruhjaya PAS Terengganu (masa itu), Dato’ Mustafa Ali, dan berulang sekali lagi kepada Timbalan Presiden, Ustaz Nasharudin Mat Isa, tidak ramai ahli-ahli dan penyokong PAS yang melatah jauh sekali merapu.

Cuma yang betul-betul menonjolkan sifat ’meroyan’, sewel tak tentu pasal adalah Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yassin yang membuat kome ’penuh mulut’ mengatakan PAS menghadapi masalah kepimpinan.

Kenyataan yang dikeluarkan Muhyidin pastinya diminta oleh jentera ’dakyah’ Umno supaya media dibawah ’kangkang’ dan kongkongan Umno-BN supaya mensesasikan kenyataan Tok Guru Nik Aziz.

Kemudian setiap pengarang akan cuba membuat ’follow-up’ dengan cuba melakukan ’provokasi’ keatas mana-mana pemimpin PAS supaya mengeluarkan kenyataan yang mungkin boleh memenuhi kehendak Umno-BN.

Niat jahat Muhyidin untuk memecahbelahkan PAS tidak disokong oleh Presiden Umno Najib yang tidak membuat sebarang kenyatan provokasi, namun disokong oleh bekas Presiden Umno Tun Mahathir, yang sudah beberapa kali di kitar semula, keluar Umno masuk Umno kerana tidak setuju dengan itu dan ini.

Mungkin Muhyidin sudah lupa sekarang sudah 1Malaysia, bukan zaman Islam Hadhari, zaman ’lelap’ macam Pak Lah Badawi sudah berlalu.

Kerana syok sendiri dengan kemenangan Isa Samad secara tipu undi pos dan rasuah di Bagan Pinang mungkin menjadikan Muhyidin tidak berapa sedar, tidak semuanya boleh dikawal oleh Umno-BN sekarang!

Apa pun, lewat malam ini, sebelum membuat liputan sidang media pimpinan PAS semua petugas media, boleh melihat pondan-pondan atau pekerja seks di belakang mati memulakan operasi mereka, kerana mesyuarat khas PAS pastinya tamat sehingga dinihari!

InsyaAllah, semua pihak yang hadir dalam mesyuarat khas melibatkan pimpinan tertinggi pusat dan negeri itu akan membuahkan natijah yang baik, sekiranya tidak ada ’orang dalam’ yang menjadi dalang, sebagaimana pengakuan Tok Guru Nik Aziz.

Seluruh dunia sedang menumpukan perhatian ke Jalan Raja Laut, di mana Pejabat Agung PAS terletak, tempat mesyuarat khas pemimpin PAS bersidang malam ini !

_http://apakhabarganu.blogspot.com/

Tiada ulasan: