Sahabat Purnama

Selasa, 8 Disember 2009

Penyelewengan Dalam Pembinaan - Rumah Mesra Rakyat Jadi ‘Rumah Musuh Rakyat’

Buletinonline
E-mail Print PDF
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/rumahfaridah.jpg


Chukai, KEMAMAN – “Nampak gayanya, rumah mesra rakyat sudah jadi rumah musuh rakyat,”kata seorang suri rumah, Faridah Jaafar, 45, berasal dari Kampung Baru Geliga, dekat sini.

Beliau berkata demikian dalam suratnya yang ditujukan kepada seorang pegawai Syarikat Perumahan Negara, syarikat milik kerajaan pusat.
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/rumahfaridah1.jpgMenurutnya, beliau telah berkali-kali membuat aduan berkenaan kerosakan rumahnya kepada syarikat yang menguruskan pembinaan rumah-rumah mesra rakyat itu.

Namun begitu, setelah setahun, tiada apa-apa jawapan yang diterima balas oleh beliau dari SPNB.

Wartawan Buletinonline yang meninjau rumah Puan Faridah baru-baru ini mendapat beliau telah sedang menggantikan kayu-kayu atap rumahnya, (Gambar kanan- atap rumah yang sedang diperbaiki) yang telah reput walaupun baru setahun diduduki

Katanya, beliau telah menghabiskan wang sebanyak RM600.00 bagi membuang atap genting dan kayu tempat menyangkut genting yang reput itu.

http://buletinonline.net/images/stories/berita15/rumahfaridah2.jpgBeliau terpaksa menggantikan atap genting dengan atap asbestos kerana tidak mempunyai wang untuk menggantikan kayu-kayu tersebut.

Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Haji Hanafiah Mat (Gambar kiri- dua dari kanan, sedang melihat kayu-kayu yang telah reput) yang turut bersama dalam tinjauan itu berkata, ia adalah satu penipuan dan penyelewengan yang sangat jelas oleh sebuah syarikat kerajaa Umno dan Barisan Nasional (BN).

”Ini adalah satu contoh yang cukup jelas, berlaku penipuan dan penyelewengan,

”Umno dan BN Terengganu, begitu mendabik dada kononnya dapat membina beratus-ratus rumah rakyat, namun sebenarnya bertindak menipu rakyat,”katanya.


Beliau berazam akan membawa kes tersebut ke pihak-pihak berkenaan untuk mendapat keadilan, dan tidak menolak kemungkinan membuat satu laporan kepada pihak polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) (Gambar bawah - kayu-kayu yang reput)


http://buletinonline.net/images/stories/berita15/rumahfaridah3.jpg
.

Tiada ulasan: