Sahabat Purnama

Khamis, 22 Oktober 2009

Kekal ISA, GMI Tidak Terkejut

Harakahdaily.net

KUALA LUMPUR, 22 Okt: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), tidak terkejut dengan kenyataan terbaru Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bahawa kerajaan tidak akan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata pihaknya sudah menjangka perkara tersebut biarpun kepimpinan kerajaan di bawah Perdana Menteri Datuk Seri najib di lihat lebih terbuka dengan slogan 1Malaysianya, rakyat di dahulukan.

"Saya tidak terkejut sama sekali," ulasnya spontan ketika dihubungi Harakahdaily.

Ujarnya lagi, alasan kerajaan mengekalkan ISA kerana didakwa berkesan mencegah kegiatan atau aktiviti subversif yang mengancam keselamatan negara juga tidak boleh disandarkan secara seratus peratus.

Menurtnya, masalah kententeramaan awam yang berlaku dalam negara ini sangat sedikit dan undang undang selain ISA mampu mengatasinya berbanding masalah rasuah dan salah guna kuasa yang sering dilaporkan.

"Sejarah membuktikan, masalah melibatkan ketenteraman awam sangat sedikit, berbanding rasuah dan salah guna kuasa, dan tafsiran ketenteraman awam itu sendiri sangat luas," ujarnya.

Beliau turut memberitahu, penahanan tanpa bicara dan tidak dibuktikan kesalahan antara faktor akta tersebut perlu dimansuhkan kerana ianya bertentangan dengan Hak Asasi manusia.

Sebelum ini Hishammuddin dalam kenyataannya memberitahu, kerajaan tidak akan menghapuskan ISA dan hanya bersedia mengkajinya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis soalan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) pada sidang Dewan Rakyat baru baru ini.

Sementara itu, mengulas mengenai langkah mewujudkan perbincangan terbuka, Hishammuddin berkata, ia bagi menjamin ketelusan, keadilan, keterbukaan dan kesediaan kerajaan untuk meminda akta pencegahan tersebut.

Hishammuddin berkata, antara penekanan yang akan diberi dalam pindaan akta itu nanti ialah membabitkan aspek bidang kuasa menteri, tempoh tahanan dan hak-hak orang tahanan.

GMI adalah pertubuhan bukan kerajaan NGO yang lantang memperjuang supaya ISA dihapuskan.

Kali terakhir, mereka menggerakkan rakyat pada 1 Ogos lalu dalam satu himpunan, Mansuh di ibu negara dan menyaksikan beberapa individu ditangkap.

Tiga tuntutan utama meraka adalah, mansuhkan ISA, bebaskan kesemua tahanan dan tutup kem kamunting.

Kali terakhir lima orang tahanan ISA dibebaskan pada 15 September lalu. Salah sorang dari mereka adalah Mat Sah Mohd Satray, suami kepada seoarang aktivis GMI, Norlaila Othman.

Selain Mat Sah, empat lagi adalah Dr Abdullah Daud, seorang pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai yang ditahan 3 Jan 2002. Tiga lagi yang turut dibebaskan: Mohd Nasir Ismail @ Hassan, Ahmad Kamil Md Hanapiah dan Muhammad Amir Md Hanapiah, masing-masing ditahan di bawah akta yang dikatakan zalim itu sejak 30 Mei 2007._ harakahdaily.net

Tiada ulasan: