Sahabat Purnama

Selasa, 3 November 2009

ROS tolak pandangan Hishamudin

KUALA LUMPUR, 3 Nov: Tidak sampai seminggu yang lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamudin Husein berkata, Pendaftar Pertubuhan (RoS) tidak akan campur tangan dalam hal ehwal MCA.

Bahkan, beliau berkata, RoS tidak mempunyai kuasa untuk campur tangan dalam hal ehwal kerabat Barisan Nasional (BN) itu.

Namun, hari ini RoS memutuskan, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek adalah timbalan presiden MCA yang sah.

Pengumuman itu dibuat oleh ROS hari ini ketika jawatankuasa pusat MCA sedang mengadakan mesyuarat di ibu pejabatnya di Jalan Ampang, Kuala Lumpur tengah hari ini.

Surat ROS itu dihantar terus kepada kepemimpinan MCA.

Sebelum ini, Hishamudin berkata, pemecatan Dr Chua dibuat melalui EGM MCA.

"Pemecatan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek daripada jawatan Timbalan Presiden MCA dan usul tidak percaya terhadap Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Keat dibuat menerusi EGM yang sah pada 10 Oktober lalu.

"Selepas EGM yang sah dan setelah merujuk Akta Pertubuhan 1966, kita dapati tiada peruntukan yang membenarkan ROS untuk campur tangan dan membuat keputusan dalam hal tersebut.

"Dalam hal ini kena bezakan kedudukan MCA dan PPP, ini kerana (isu) PPP adalah berkisar kepada kesahihan EGM yang dipanggil oleh Datuk T. Murugiah," katanya dalam sidang media di Parlimen 27 Oktober lalu.

Dalam pada itu, Hishammuddin menasihatkan supaya MCA menyelesaikan masalah mereka sendiri tanpa membabitkan ROS.

"Tak perlu bawa ROS dalam hal ini kerana kalau betul-betul mereka ikhlas nak tengok barisan MCA dirapatkan, selesaikan sesama mereka di dalam MCA.

"Tak perlu pihak ketiga masuk dalam hal ini, ini banyak bergantung dengan mereka yang terlibat dalam parti MCA," katanya dalam sidang media itu.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai peranan yang boleh dimainkan oleh ROS bagi membantu menyelesaikan krisis yang berlaku dalam MCA. _ harakahdaily.net

Tiada ulasan: