Sahabat Purnama

Ahad, 18 Julai 2010

Penduduk gempar buih-buih kecil mampu nyalakan api

BAGAN DATOH - Penemuan gas bawah tanah menggemparkan penduduk di Kampung Sungai Tiang Baroh, di sini memandangkan tiada tanda-tanda kawasan itu mempunyai hasil seperti itu.
Mohd Shamsuri Abdul Rahim yang menemui sumber bahan api itu berkata, pada mulanya dia tidak menyangka itu adalah gas kerana berada di dalam parit dan cuma mengeluarkan buih-buih kecil.
Menurutnya, dia tergerak untuk menguji kawasan berbuih itu setelah dicadangkan kawannya yang pernah menemui kejadian sama di kebun berhampiran.
“Buih-buih ini memang sudah lama sebenarnya dan saya anggap ia benda biasa tetapi setelah kawan saya menceritakan pengalamannya, saya ingin mencuba.
“Saya tutup kawasan berbuih itu dengan botol yang diubah suai dan apabila saya nyalakan dengan pemetik api, memang ada api menyala tetapi kecil,” katanya.
Shamsuri berkata, kejadian itu sungguh menakjubkan dan sepanjang tujuh tahun tinggal di situ dia tidak pernah terfikir ia boleh berlaku.
Dia yang juga ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Sungai Tiang Baroh berkata, ketua kampung itu sudah dimaklumkan dengan kehadiran gas itu.
"Jika benar gas ini wujud, apakah ia akan membahayakan penduduk kerana saya juga bimbang keselamatan keluarga kerana kawasan itu berhampiran dengan rumah," katanya._sinarharian


Tiada ulasan: