Sahabat Purnama

Sabtu, 28 November 2009

Kerana kroni, tiga projek di Port Dickson terbengkalai

Oleh: Dzulfikar Mashoor   
KUALA LUMPUR, 28 Nov: Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR Badrul Hisham Shaharin mendesak kerajaan persekutuan menghentikan amalan kronisme dalam menaik taraf kawasan pelancongan Port Dickson. Baginya, amalan kronisme dengan memberi tender secara tertutup kepada pihak tertentu merugikan rakyat dan negara.

Badrul mengulas kegagalan tiga projek iaitu  membina dualebuh raya yang baru - Lebuh raya Seremban Port Dickson, Lebuh Raya Persekutuan 5 di Pasir Panjang dan projek penaiktarafan jalan raya utama dari Linggi ke Pasir Panjang.

Ketiga-tiga projek mega itu yang mula dibina pada 14 Februari 2005 dan dijadualkan siap pada 12 Ogos 2007, masih terbengkalai sehingga sekarang.

Badrul yang juga dikenali sebagai blogger CheguBard (http://chegubard.blogspot.com) mendedahkan kontraktor terbabit adalah Hartajaya-Genting Timur-AMR Sdn. Bhd.

Beliau mendedahkan, syarikat kontraktor terbabit turut diberikan peluang menyiapkan projek-projek mega itu sehingga bulan depan, tanpa sebarang denda sebagaimana yang dipersetujui antara kerajaan-kontraktor sebelum ini.

Beliau mendakwa ketirisan RM10 billion hingga RM20 billion setahun dalam belanjawan negara tahun lepas disebabkan beberapa projek terbengkalai seperti yang didedahkannya itu.

"Isu utama (adalah) runding terus...bila tender tertutup, syarikat kontraktor yang dapat projek belum tentu kompiten dan layak," tegas Badrul ketika dihubungi petang tadi.

"Bila runding terus, syarikat kroni yang dapat anugerah (projek) itu akan runding, reka jalan (dan) dia tetapkan (sebut) harga dan terus bina walaupun dia (syarikat) itu ada rekod gagal."

Beliau yang juga Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mendakwa kerajaan sanggup memberi fasiliti dan keistimewaan kepada beberapa syarikat kontraktor yang dilihat kroni beberapa pemimpin tertentu Umno.

Beliau turut mendesak Perdana Menteri Malaysia yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan amalan kronisme di Port Dickson tersebut.

"Najib 1Malaysia kena jelaskan tentang kerja buat kroni-kroni ini kerana projek di Port Dickson bukan di bawah kuasa kerajaan negeri, (sebaliknya) di bawah Persekutuan (khususnya) Kementerian Kewangan," tegasnya.

"Sepatutnya beberapa projek itu siap Disember ini, itu pun tarikh yang ditunda (oleh) kementerian (pimpinan) Najib tanpa ada sebarang denda...apa yang dilihat sekarang, baru 60 peratus siap."_harakahdaily.net

Tiada ulasan: