Sahabat Purnama

Jumaat, 20 November 2009

Pasangan kekasih bawah umur ditangkap khalwat


ULU PAIP - Sepasang kekasih berusia antara 13 hingga 14 tahun yang sedang bermadu kasih di sebuah pondok berhampiran air terjun Ulu Paip ditangkap kerana melakukan perlakuan sumbang kira-kira jam 11 pagi semalam.

Pejabat Agama Daerah Kulim (PADK) yang menerima aduan dari orang ramai bergegas ke tempat perkelahan itu dan mendapati hampir 10 pasangan berada di sekitar air terjun itu dengan pasangan masing-masing.

Pegawai Penguatkuasa PADK, Zainol Chin berkata, beberapa kawasan perkelahan sekitar Kulim dikenal pasti menjadi tempat persundalan dalam :kala�ngan pasangan remaja bawah umur dan operasi menangkap mereka yang terlibat akan dipergiatkan.

“Menyedari kehadiran kami, beberapa pasangan berjaya melarikan diri. Bagaimanapun sepasang kekasih berusia 13 hingga 14 tahun dan masih bersekolah sedang asyik berasmara di sebuah pondok di tepi air terjun dan tidak menyedari kehadiran PADK.

“Dari soal siasat dijalankan, PADK mendapati kedua-dua mereka tidak ada hubungan kekeluargaan dan perbuatan mereka salah di sisi undang-undang. PADK turut mengeluarkan notis saman terhadap pasangan tersebut,” katanya.

Menurutnya kedua-dua mereka akan didakwa di bawah Seksyen 5, Enakmen Kanun Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988, mereka boleh didenda RM1,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Selain itu, PADK mengarahkan kedua-dua ibu bapa pasangan terlibat untuk hadir ke pejabat PADK hari ini dan sekiranya gagal berbuat demikian, PADK tidak teragak-agak untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap pasangan tersebut.

Beliau turut kesal dengan sikap ibu bapa yang tidak memantau pergerakan anak-anak di bawah umur sehingga terlibat dalam kancah maksiat.

“Saya kesal dengan sikap lepas tangan ibu bapa dalam menangani masalah sosial remaja masa kini. Mereka harus peka terhadap gerak geri anak-anak dan tidak mempercayai mereka 100 peratus. Dalam beberapa kes tangkapan dibuat oleh PADK, selalunya pasangan lelaki tidak bersetuju untuk menikahi teman wanita mereka.

“Di sini saya menasihatkan golongan wanita khususnya mereka yang masih di bawah umur dan bersekolah agar tidak melibatkan diri dalam kegiatan maksiat kerana ini akan merugikan diri mereka sendiri,” katanya.
 
_sinarharian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]free downloadable softwares, [url=http://firgonbares.net/]buy online poker software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] cheapest software anyware office professional software
old software for sale [url=http://firgonbares.net/]vista oem software[/url] software for academic research
[url=http://firgonbares.net/]software button shop v3[/url] buying computer software
[url=http://firgonbares.net/]uta software store[/url] to purchase microsoft software
we sell software [url=http://firgonbares.net/]macromedia flash software[/b]