Sahabat Purnama

Selasa, 1 Disember 2009

Kes liwat Anwar didengar Januari 2010

KUALA LUMPUR, 1 Dis: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 25 Januarai tahun depan sebagai tarikh memulakan perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim dan dijadual berlangsung selama sebulan sehingga 25 Februari.

Keputusan itu dibuat Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah selepas menolak permohonan Anwar untuk mengenepikan kes tersebut.

Hakim memutuskan bahawa Mahkamah Tinggi mempunyai kuasa untuk mengetepikan tuduhan tersebut tetapi Anwar harus membuktikan dakwaan bahawa wujud niat jahat dan konspirasi politik di pihak pejabat Peguam Negara terhadapnya.

Hakim juga memutuskan hanya melalui perbicaraan penuh dapat memastikan seperti dalam pertuduhan sama ada berlaku atau tidak penetrasi pada dubur pengadu kes, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Dan terserah kepada pihak pendakwaraya untuk membuktikan wujudnya unsur panetrasi pada dubur pengadu.

Anwar, didakwa meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan, di sebuah kondominium di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun 2008.

Jika didapati bersalah, Anwar bakal berdepan hukuman penjara 20 tahun.

Pada perbicaraan pertama 23 November lalu, peguam mewakili Anwar berhujah tuduhan liwat tersebut berniat jahat dan tidak boleh diterima kerana tiada bukti perubatan berlaku panetrasi pada dubur pengadu.

Menurut peguam R.Sivarasa, untuk melakukan dakwaan liwat mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan, penetrasi merupakan perkara utama dan teras._harakahdaily   

Tiada ulasan: