Sahabat Purnama

Rabu, 28 Oktober 2009

Mahkamah Rayuan tolak usaha keluarkan keterangan deraan SPRM

Harakahdaily

PUTRAJAYA, 28 Okt: Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mengeluarkan keterangan Sivanesan Tanggavelu yang mendakwa beliau didera ketika disiasat SPRM.

Sivanesan memberikan keterangan itu dalam inkues kematian Teoh Beng Hock di mahkamah koroner Shah Alam.

Semasa keterangannya, Sivanesan berkata beliau didera oleh pegawai SPRM ketika disisat oleh pegawai SPRM itu di pejabat SPRM Selangor di Plaza Masalam.

Sivanesan memberitahu inkues, bahawa salah seorang pegawai SPRM yang menggunakan batang besi dibalut dengan kertas untuk memukul mangsa adalah Mohd Asraff Yunus, saksi ke-19 inkues kematian TBH.

Saksi misteri tersebut juga berkata, bahawa Mohd Asharff Yunus terlalu ganas dan brutal. Pegawai sprm ini memaksanya telanjang dan menendang dan menamparnya bertalu-talu.

SPRM dalam permohonannya agar keterangan ini dikeluarkan kerana ia tidak ada kaitan dengan perbicaraan kes Teoh Beng Hock.

Teoh, pembantu kepada seorang Exco kerajaan negeri Selangor, mati akibat terjatuh dari tingkat 14 bangunan Plaza Masalam yang menempatkan pejabat SPRM Selangor.

Seorang pakar patologi dari Thailand, Dr Pornthip dalam keterangannya berkata, tengkorak kepada Teoh retak bukan kerana jatuh tetapi akibat dari pukulan kuat ke atasnya.

Dia juga berkata, 80 peratus punca kematian Teoh adalah kerana dibunuh dan kebarangkalian dia membunuh diri hanya 20 peratus sahaja.

Ekoran keterangan itu, keluarga Teoh meminta agar bedahsiasat ke atas mayat Teoh dibuat sekali lagi dengan penyeliaan dari Dr Pornthip itu. _harakahdaily.net

Tiada ulasan: