Sahabat Purnama

Rabu, 6 Januari 2010

Mayat ditemui berulat

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

ALOR SETAR: “Bau busuk itu cukup kuat. Saya ingatkan bau sampah, tetapi tak sangka pula ia bau mayat manusia,” kata M Marimuthu, 57, mengenai penemuan mayat seorang lelaki warga emas yang ditemui orang ramai dalam sebuah van ditinggalkan di hadapan bengkel kereta di Jalan Gangsa di sini, semalam.
Warga emas terbabit, Abdul Halim Haris, 65, yang tinggal bersendirian dalam van buruk itu sejak dua tahun lalu dipercayai meninggal dunia akibat serangan jantung. Mangsa meninggal dunia lebih 24 jam lalu berdasarkan keadaan mayatnya yang sudah kembung, berbau dan berulat.

Harian Metro pada September tahun lalu melaporkan mengenai penderitaan bekas tentera, Abdul Halim, yang hidup serba kekurangan hingga terpaksa menjadikan van buruk berkenaan sebagai kediamannya sejak dua tahun lalu.

Mangsa yang juga dikenali sebagai Pak Awang pernah berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) selama 10 tahun dalam pasukan Peninjau tetapi berhenti pada 1971 akibat masalah kesihatan menyebabkan dia tidak sempat menyertai skim berpencen.

Mayat mangsa dalam keadaan terbaring di tempat duduk belakang van ditemui orang awam sebelum menghubungi adiknya, Abu Bakar, 63, untuk memaklumkan kejadian itu kira-kira jam 12 tengah hari.

Marimuthu berkata, dia ada berjumpa dengan Abdul Halim, Ahad lalu yang meminta kebenarannya untuk menggunakan paip air di luar bengkel itu untuk mencuci baju.

“Dia kata dia hendak pakai baju itu hari ini (semalam), tetapi tak sangka dia sudah meninggal dunia. Waktu itu juga dia kelihatan sihat,” katanya. Marimuthu berkata, sejak dua tahun mangsa tinggal di situ, dia kerap menghantar makanan kepadanya kerana kasihan melihat keadaannya tidak terurus, tetapi sejak dia menerima bantuan dari pelbagai pihak, dia tidak lagi menghantar makanan lagi.

Katanya, Abdul Halim juga sempat membeli sebuah motosikal terpakai berharga RM200 hasil dari wang bantuan yang diterima untuk memudahkan dia berulang alik mencari kerja sampingan setiap hari demi mencari sesuap nasi.

Adik mangsa, Abu Bakar terkejut apabila ada orang datang ke rumah di Taman Wira kira-kira 70 meter dari tempat kejadian memberitahu abang ‘tidur’ dan dihurung lalat menyebabkan dia bergegas ke situ untuk melihat apa yang berlaku.

Katanya, sebaik tiba di tempat kejadian, dia mendapati abangnya sudah meninggal dunia dengan mayatnya sudah kembung dan berulat lalu membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Star.

“Arwah menghidap sakit jantung serta gout dan mungkin itu yang menyebabkan dia meninggal dunia,” katanya.
Sementara itu, Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Kota Star, Deputi Superintendan Mohd Fiesal Libertus Abdullah berkata, mangsa dipercayai meninggal dunia dalam tempoh lebih dari 24 jam berikutan keadaan mayatnya yang sudah_hmetro

Tiada ulasan: