Sahabat Purnama

Rabu, 2 Disember 2009

Taib Azamudden cadang pungutan zakat negeri diselaras

Hazayani Zakaria   
KUALA LUMPUR, 2 Dis: Ahli Parlimen Baling, Taib Azamudden Md Taib mencadangkan agar kerajaan membuat satu penyelarasan mengenai pungutan zakat di setiap negeri.

Taib berkata, cadangan penyelarasan ini perlu dikaji kerana terdapat negeri-negeri yang mempunyai kutipan (zakat) yang tinggi tetapi asnafnya sedikit. Manakala terdapat negeri yang mempunyai pungutan yang rendah tetapi asnafnya ramai.

"Saya mintak supaya dikaji dibuat satu penyelarasan (pungutan zakat) di negeri-negeri ini.Contohnya di Wilayah Persekutuan mempunyai kutipan zakat yang tinggi tapi asnafnya sedikit berbanding contohnya Kdah, Perlis, Kelantan, Terengganu dan sebagainya kutipannya sikit tapi asnafnya ramai," katanya ketika ditemui di lobi parlimen siang tadi.

Beliau berkata, dengan adanya penyelarasan ini, negeri yang mempunyai pungutan zakat yang tinggi boleh mengagihkan pungutan berkenaan kepada negeri yang mempunyai asnaf yang ramai untuk mengelakkan perbezaan jurang yang ketara.

"Walaupun zakat merupakan bidang kuasa negeri-negeri, tapi kita mintak supaya ada satu kesefahaman supaya diselaraskan.Contoh di Wilayah Persekutuan zakat banyak maka bolehlah juga diagihkan kepada negeri yang pungutannya sikit tapi asnaf ramai supaya jurang antara negeri tidak begitu ketara,"

"Contoh pelajar yang akan belajar di Timur Tengah, Selangor mampu beri sehingga 7 ribu tapi negeri lain contohnya kedah hanya mampu beri 3 ribu atau 4 ribu Kalau diselaraskan bolehlah semua asnaf mendapat zakat yang sama rata," jelasnya.

Taib membangkitkan perkara itu dalam soalan tambahannya sewaktu sesi soal jawab lisan di dewan rakyat semalam.

Beliau semalam turut meminta Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Dato' Dr Mashitah Ibrahim menjelaskan sejauhmana penguatkuasaan zakat terhadap pengeluar zakat terutama sekali usahawan-usahawan korporat dan syarikat-syariat besar.

"Kita turut ucapkan tahniah kepada syarikat besar misalnya Tabung Haji yang telah keluarkan zakat dan agihkan kepada semua negeri.Kita harap banyak lagi syaraikat yang buat demikian," katanya.

Sebelum itu wakil Dungun, Matulidi Jusoh dari BN meminta Perdana Menteri menyatakan sejauh mana zakat telah dapat menjana ekonomi golongan fakir dan miskin serta mengeluarkan mereka dari belengggu kemiskinan.

Beliau daam pada itu, meminta kerajaan mempertimbang untuk memanggil Petronas menyertai Projek Mega Kerajaan Negeri Kedah iaitu projek penapisan minyak 'Hub Hidrokarbon' (SULIHH) di Sungai Limau, Yan.

Menurutnya Petronas juga dapat memanfaatan penyertaannya ke dalam projek itu dengan menggunakan laluan Yan untuk berulang-alik dari Timur Tengah ke loji penapisan.

"Oleh kerana potensinya begitu hebat dan keistimewaan Yan ialah kedalaman laut bersifat semulajadi yang boleh menampung tangki kapal-kapal besar. Petronas boleh menggunakan laluan Yan untuk berulang alik dari Timur Tengah ke loji penafisan.Kenapa Petronas tak mahu menyertai projek ini sedangkan ini ialah untuk malaysia," katanya.

Beliau dalam soal jawab lisan semalam meminta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyatakan apakah bentuk kerjasama dan usaha yang diberika oleh Kerajaan Pusat terhadap Projek Mega Kerajaan Negeri Kedah iaitu projek penapisan minyakv'Hub Hidrokarbon' (SULIHH) di Sungai Limau Yan, Kedah untuk menarik pelabur luar sebanyak mungkin._harakahdaily.net

Tiada ulasan: