Sahabat Purnama

Rabu, 2 Disember 2009

Bajet Pulau Pinang jamin masa depan rakyat

Mohd Sabri Said  
GEORGETOWN, 2 Dis: Bajet Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang bertemakan 'Menjamin Masa Depan Kita' memberi harapan baru kepada keseluruhan rakyat negeri ini.

Penumpuan khusus diberikan terhadap sektor pendidikan serta tiga teras utama pada bajet 2008 iaitu merancakan pertumbuhan ekonomi, mewujudkan peluang pekerjaan dan menjamin keadilan sosio ekonomi.

Paling mengembirakan walaupun baru hampir dua tahun memerintah, Ketua Menteri melakukan beberapa pembaharuan memberi peluang kepada para peniaga melaksanakan urusan dengan tander terbuka selari dengan dasar Cekap, Akautabiliti dan Telus (CAT) sehingga mendapat kepujian oleh Ketua Audit Negara dan badan Anti Rasuah terulung.

Kepujian itu merupakan lambang kejayaan kerajaan yang telus serta merupakan negeri pertama mendapat gelaran tersebut di Malaysia setelah berjaya membaiki kelemahan kerajaan terdahulu.

Melalui bajet 2010 ini, kerajaan Pulau Pinang telah bertekad mendirikan suatu Hab Pendidikan Cemerlang di Pondok Upeh, Balik Pulau dengan kos RM121 juta termasuk kos pengambilan tanah.

Selain menekankan pertumbuhan ekonomi, kerajaan negeri juga berhasrat membentuk sebuah negeri bercorak demokratik, ketuanan rakyat dan kepimpinan beretika di bawah nilai-nilai 5K iaitu kebebasan, keadilan, kebenaran, keluhuran undang-undang dan ketaqwaan kepada Tuhan.

Antaranya meningkatkan daya saing ekonomi ekoran krisis ekonomi dunia masih meninggalkan impak ke atas ekonomi dunia keseluruhanya.

Namun begitu, Pulau Pinang tetap berusaha ke arah memantapkan ekonomi dan ia berjaya dibuktikan apabila 151 projek pelaburan telah diterima oleh Pulau Pinang dengan kadar pelaburan RM10.156 bilion.

Pada masa yang sama 22,215 pekerjaan dapat diwujudkan setelah mendapat pelaburan baru oleh Kerajaan Negeri iaitu berjumlah RM1.66 bilion pada tempoh Januari hingga Ogos tahun lepas.

Dari jumlah itu RM466 juta adalah pelaburan domestik dan baki sebanyak RM1.2 bilion merupakan pelaburan asing.

Sektor infrastruktur dan kemudahan awam juga diberikan penekanan berikutan aduan yang diterima serta memperbaiki kelemahan yang ada.  Contoh paling ketara ialah pengangkuan awam Rapid Penang yang dikatakan belum memenuhi tahap kualiti pengangkutan awam.

Akan tetapi pertambahan 100 bas lagi dipercayai akan mengatasi masalah tersebut selari dengan fokus yang diberikan menerusi janji kerajaan yang lebih efesyen dan cekap.

Bagi mencapai hasrat pembangunan sejagat Kerajaan Negeri juga berterima kasih pada Kerajaan Persekutuan untuk merealisasikan dua projek terbesar iaitu projek pembesaran Empangan Mengkuang dan menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

Projek Empangan Mengkuang mendapat kenaikan peruntukan dari RM506.64 juta kepada RM955 juta di mana ia akan dimulakan pada awal 2010 dan dijangka siap dalam jangkamasa empat tahun.

Manakala pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pianag pula dilaksanakan semula dengan kos RM1.75 bilion di bawah Rancangan Malaysia (RMK 10) dengan mengambil masa setahun untuk siap sepenuhnya.

Kerajaan Negeri juga memfokuskan kepada memperkasaan sektor pertanian dan Industri Asas Tani walaupun kadar pertumbuhanya hanya 2.3 peratus dalam tempuh 2007-2010 berbanding kadar nasional sebanyak 7.1 peratus.

Namun begitu, memandangkan pembangunan sektor itu berpotensi pada masa depan Kerajaan Negeri telah memajukan lot 1441, Mukim Juru 12, Daerah Seberang Perai Tengah dengan keluasan 284.62 hektar sebagai Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM).

Bukan sahaja sektor ekonomi malahan sektor ekologi juga turut diberikan keutamaan kerana selama ini sektor tersebut terlepas pandang sehingga mencetuskan fenomena baru dan ancaman kepada rakyat.

Jesteru itu, kali ini Kerajaan Negeri telah membuat penelitian terhadap isu hijau dengan menyasarkan program kualiti alam sekitar dengan lebih berkesan lagi.

Antara program yang telah dilaksanakan untuk menimbulkan kesedaran rakyat ialah Hari Kempen Tanpa Beg Plastik, Kempen Green State serta pelancaran EM Mud Ball di semua peringkat daerah di Pulau Pinang.

Hasilnya boleh dikatakan semua pemaju perumahan telah bekerjasama dengan mengwujudkan kawasan hijau di setiap rumah atau kawasan perumahan.  Tidak hairanlah kesanya Negeri Pulau Pinang telah diiftirafkan sebagai negeri pertama di Malaysia mengadakan polisi seumpama itu bagi menggalakan dan menyokong inisiatif bangunan hijau (Green Building Index) atau ringkasnya GBI._harakahdaily.net

Tiada ulasan: