Sahabat Purnama

Khamis, 10 Disember 2009

Telefon: Banduan dilarang guna bahasa ibunda

Banduan Penjara Seremban hanya dibenarkan bertutur dalam bahasa Melayu ataupun Inggeris ketika membuat panggilan telefon kepada anggota keluarga mereka, demikian dakwaan seorang bekas banduan.

Dia yang menjalani hukuman penjara selama enam bulan, membuat aduan tersebut kepada ADUN DAP Bukit Payang, Cha Kee Chin.

Bekas banduan tersebut (foto-kiri) memberitahu satu sidang akhbar semalam bahawa warden akan memutuskan perbualan telefon jika banduan bercakap dalam bahasa ibunda mereka.

Apabila Cha menyemaknya dengan seorang pegawai penjara tersebut, wakil rakyat DAP itu diberitahu bahawa peraturan itu diperkenalkan atas tujuan keselamatan.

Alasan yang diberikan ialah tidak ada warden di situ yang memahami bahasa lain, sedangkan panggilan telefon berkenaan perlu dipantau.

Bagaimanapun, Cha tidak yakin dengan alasan tersebut.

Menurutnya, pihak berkuasa penjara boleh merakamkan perbualan banduan dan kemudiannya mendapatkan khidmat jurubahasa untuk menyemak kandungannya.

Cha juga memberitahu Malaysiakini bahawa beberapa banduan India dan Cina telah mengadu perkara itu kepadanya.

Beliau turut membaca satu surat terbuka dari seorang banduan berbangsa Cina yang masih menjalani hukuman, yang mendakwa peraturan itu bertujuan untuk mendiskriminasikan banduan bukan Melayu.

Cha menegaskan bahawa hak untuk berkomunikasi dalam bahasa ibunda dijamin dalam perlembagaan persekutuan, termasuk di kalangan banduan.

"Peraturan ini melanggar hak asasi manusia. Melarang banduan berkomunikasi dalam bahasa ibunda mereka dengan anggota keluarga sendiri adalah tidak wajar," katanya.

Wakil rakyat DAP itu merancang untuk membuat aduan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berhubung isu tersebut._malaysiakini bm

Tiada ulasan: