Sahabat Purnama

Jumaat, 16 Oktober 2009

PENGARAH SYARIKAT BULUHMAS DIDAKWA TERIMA DIPOSIT TANPA LESEN

Pengarah Syarikat Buluhmas didakwa terima deposit tanpa lesen


KLANG - Pengarah Syarikat Buluhmas Enterprise Sdn Bhd, Ame Hamzah Mat Atar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap tuduhan menerima deposit daripada orang ramai tanpa memegang lesen yang sah mengikut Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di premis bernombor 35 & 35A, Jalan 1, Taman Raden Jaya, Tanjung Karang, Kuala Selangor, antara 14 April dan 13 Okt tahun lepas.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 25 (1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (Akta 372) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 103 (1)(a) Akta yang sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000,000 atau penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Di mahkamah yang sama, syarikat agensi pengiklanan itu turut didakwa melakukan kesalahan yang serupa di tempat dan tarikh yang sama.

Ame Hamzah selaku pengarah syarikat itu mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah.

Hakim Yong Zarida Sazali kemudian membenarkan Ame Hamzah dibebaskan dengan ikat jamin RM50,000. Mahkamah turut menetapkan 26 Nov ini untuk sebutan semula kedua-dua kes.

Pegawai Pendakwa dari Bank Negara Malaysia, Stanley Clement Augustin, sebelum itu membantah jaminan diberikan kepada Ame Hamzah dengan alasan kes itu tidak menawarkan ikat jamin.

Peguam Yunus Sharif, yang mewakili Ame Hamzah, bagaimanapun berkata walaupun kes itu tidak menawarkan jaminan, mahkamah boleh menggunakan budi bicara untuk membenarkan tertuduh diikat jamin.

"Pertuduhan juga tidak menyatakan jumlah wang yang dikatakan diterima daripada pendeposit. Anak guam saya telah memberikan sepenuh kerjasama sejak penyiasatan dimulakan oleh Bank Negara pada 13 Okt tahun lepas sehingga pendakwaan hari ini," katanya. - Bernama

sinarharian.com.my

Tiada ulasan: