Sahabat Purnama

Jumaat, 16 Oktober 2009

UMNO TIDAK BERHAK HALANG, CAMPUR URUSAN ANWAR : NIK AZIZ

UMNO tidak berhak halang, campur urusan Anwar: Nik Aziz

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abd Aziz Nik Mat membidas sikap pemimpin UMNO yang dilihat mencampuri urusan rumah tangga Pakatan Rakyat (PR) khususnya dalam isu kepimpinan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, UMNO tidak berhak menghalang Anwar daripada menerajui negara sekiranya PR memenangi pilihan raya umum akan datang.

“UMNO nak ikrar, dia punya fasal. Anwar bukan orang UMNO. Jika PR menang, UMNO nak buat apa?” katanya ketika ditemui selepas hadir di Majlis Pelancaran Kutipan Derma Sempena Sambutan Ulang Tahun ke-19 Tabung Serambi Mekah di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang berikrar menghalang kemaraan Anwar daripada menjejakkan kakinya di pejabat Perdana Menteri di Putrajaya.

Khairy dalam ucapan pada Persidangan Agung Pemuda UMNO semalam, mengibaratkan Anwar sebagai ‘sesumpah lidah bercabang’ yang berjaya dengan helah mempengaruhi sebahagian generasi muda yang tidak pernah mengenali perwatakannya.

Mengulas kenyataan Khairy itu, Menteri Besar Kelantan itu berkata, pemimpin politik tidak seharusnya memberi gelaran kepada individu sebagai modal ucapannya.

“Gelaran tidak ada dalam politik, sepatutnya orang politik berfikir macam mana nak menang, bukan bersumpah macam itu, itu tidak betul.

“UMNO nak ganggu orang lain apa kerja, betulkan orang dia sudah la, di situ UMNO sudah tidak kena, ” katanya.

Ditanya adakah Pas boleh menerima Anwar sebagai Perdana Menteri, Nik Aziz berkata, perkara itu bukan terletak pada Pas sebaliknya ia adalah keputusan bersama pemimpin PR lain.

sinarharian.com.my

Tiada ulasan: