Sahabat Purnama

Khamis, 3 Disember 2009

Banjir Kilat Setiap Tahun Kerana Tiada ‘Longkang Tengkujuh’ (Monsoon Drain)

E-mail Print PDF
http://buletinonline.net/images/stories/berita15/banjirdiceronglanjut.JPG
- Bukti (Kedua) Monsoon Cup Tidak Membawa Banyak Manfaat

KUALA TERENGGANU – Beratus-ratus juta telah dibelanjakan oleh kerajaan negeri menganjur ‘Monsoon Cup’, sedang  ‘Bandaraya’ Kuala Terengganu ‘monsoon drain’ pun tak ada!

Itulah keluhan penduduk, warga Kuala Terengganu yang terpaksa bercekang mata dan tidak dapat tidur lena apabila musim monsun tiba, kerana bimbang air longkang akan melimpah.

”Tiap-tiap tahun ada (banjir kilat), kalau boleh kita minta buat longkang beri molek (jadi lebih baik), sebab ini bukan ‘banjir’, ini longkang punya air naik,”kata seorang warga emas, Wei Ah, 58, ketika ditemui Buletinonline.

Menurutnya, satu hari kelmarin, 1 Disember, berlaku dua kali air longkang melimpah dan membanjiri, hingga ke dalam rumahnya, sekali pada jam 6 petang dan kali kedua berlaku pada jam 10.30 malam.

http://buletinonline.net/images/stories/berita15/WeAhtimbaair.JPG“Hari ini dah dua kali, (tahun ini) dalam dua tiga bulan ini sudah lima kali, susah kita (jadinya),”keluhnya, yang sedang menimba air keluar, dari ruang tamu rumahnya (Gambar kanan)

Seorang lagi penduduk Taman Perumahan Cerong lanjut, Beow Tin, 60, berkata, penduduk dipersekitaran itu telah menderita selama 35 tahun.



Beliau sendiri pernah menulis surat kepada bekas Menteri Besar, Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad, memohon supaya dibina ‘Longkang Monsun’ (Monsoon Drain) bagi menyelesaikan masalah dilanda banjir kilat setiap kali tiba musim tengkujuh.

”Sudah 35 tahun, mula-mula sekali saya buat (tulis) surat kepada (Tan Sri) Wan Mokhtar
(Menteri Besar) masa tu, sehingga sekarang tak selesai masalah,

”saya minta buat longkang besar sikit, ‘Monsoon Drain’ lah, ini kecil tak padang (cukup), air dari bukit, ni (jadi) slow (perlahan) pasal atas bukit ada projek (yang membawa lumpur),”jelasnya.

Menurutnya, projek pembangunan Puncak Panorama yang sedang dilaksanakan di atas Bukit Pak Apil ‘ada kaitan’ dan menyumbang kepada banjir kilat menjadi lebih teruk.

(Ketiadaan ‘Monsoon Drain’ sebagai satu infrastruktur penting Bandaraya Kuala Terengganu, adalah satu bukti yang jelas, menolak dakwaan bekas Exco Terengganu, Dato; Wan Hisham Wan Salleh, penganjuran ‘Monsoon Cup’ membawa banyak manfaat kepada rakyat) 

_buletinonline

Tiada ulasan: