Sahabat Purnama

Khamis, 3 Disember 2009

SPRM digesa siasat adik PM

Salhan K Ahmad

Kemaskini 4.06pm,  Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa menyiasat dakwaan    P Balasubramaniam berhubung pembabitan adik perdana menteri dalam isu pertukaran akuan sumpahnya mengenai dakwaan hubungan Altantuya Shaariibuu dengan Datuk Seri Najib Razak.

NONEAduan berkenaan yang dibuat oleh tiga pemimpin atasan Pemuda Pakatan Rakyat semalam menamakan Datuk Mohamed Nazim Razak (foto kanan) dan seorang peniaga permaidani Deepak Jaikishan sebagai dua individu utama yang perlu disiasat.

Deepak juga didakwa kenalan rapat Datin Seri Rosmah Mansor, isteri perdana menteri.

Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, laporan tersebut dibuat berdasarkan rakaman video satu siri temuramah dengan Balasubramaniam, penyiasat persendirian yang pernah diupah oleh Abdul Razak Abdullah Baginda.

Kenalan rapat Najib itu, yang dituduh bersubahat membunuh wanita Mongolia tersebut, dibebaskan daripada tuduhan itu. Abdul Razak menyambung pelajaran di London selepas dibebaskan daripada tahanan reman di penjara Sungai Buloh.

Balasubramaniam, bekas seorang anggota polis Cawangan Khas, menggemparkan negara pada 3 Julai tahun lalu apabila mengumumkan akuan bersumpah awalnya yang mengaitkan Najib, waktu itu timbalan perdana menteri, dengan Altantuya.

Keesokannya, 4 Julai tahun lalu, beliau menarik balik kenyataan dalam akuan sumpah awal melalui akuan kedua di sidang media yang diadakan secara tergesa-gesa dan kelam-kabut sebelum menghilangkan diri secara misteri ke luar negara.

Balasubramaniam mendakwa beliau bertemu dengan Mohamed Nazim dan isterinya di sebuah pusat membeli-belah The Curve di Damansara pada malam sebelum mengubah akuan bersumpahnya.
shamsul iskandar probed macc 120309Dihubungi Malaysiakini, Shamsul Iskandar (foto kiri) berkata, rakaman temuramah tersebut turut diserahkan kepada SPRM dalam satu pertemuan petang semalam di ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya.

Dalam aduannya, kata pemimpin PKR itu lagi, Mohamed Nazim dan Deepak didakwa "telah melakukan beberapa kesalahan yang boleh dianggap sebagai perbuatan rasuah":

- Menawarkan wang sejumlah RM5 juta bagi mendorong Balasubramaniam menarik balik akuan bersumpah beliau yang bertarikh 1 Julai 2008.

- Menggugut keselamatan keluarga Balasubramanian sekiranya beliau tidak menurut arahan kedua-dua individu itu.

- Penglibatan ASP Suresh Kumar yang membawa Balasubramanian ke sebuah restoran di Rawang untuk bertemu Deepak dan adik peniaga itu, Dinesh.

- Penglibatan 'perisik tentera' yang mengawasi rumah Balasubramaniam seperti dimaklumkan oleh Deepak.

- Memaksa Balasubramaniam menandatangani akuan bersumpah (kedua) yang telah disediakan walaupun kandungannya diragui.

- Menyerahkan wang hampir RM750, 000 kepada Balasubramanian sepanjang kehilangan beliau (di luar negara) dan 500,000 Rupee yang dimasukkan ke akaun bank anak penyiasat itu untuk perbelanjaan sekolah.

- Memegang pasport Balasubramaniam selama lima bulan untuk memastikan beliau tidak kembali ke Malaysia sehingga Najib dilantik menjadi perdana menteri.

- Secara berterusan mengganggu kehidupan Balasubramaniam melalui ASP Suresh.

Diminta mengulas lanjut, Shamsul Iskandar berkata, bukti-bukti berkaitan dakwaan penyerahan wang tersebut bagaimanapun tidak disertakan bersama aduan berkenaan.

"Mereka perlu panggil Balasubramaniam untuk siasatan kerana dia telah mengaku terima rasuah.

"SPRM juga perlu siasat sekiranya ini ada kaitan dengan Rosmah. Ini kerana mereka telah aturkan untuk (Balasubramaniam) minum teh dengan Rosmah," katanya lagi.
Najib dan Rosmah sering kali menafikan dakwaan pembabitan mereka dengan Altantuya. Manakala Malaysiakini telah berusaha untuk mendapatkan komen Mohamed Nazim tetapi sehingga kini masih belum berjaya.

Dalam perkembangan berkaitan, Shamsul Iskandar, dalam satu kenyataan PKR hari ini, diminta hadir memberikan keterangan ke ibu pejabat SPRM jam 9.30 pagi esok berhubung dakwaan penyiasat itu._malaysiakini bm

Tiada ulasan: