Sahabat Purnama

Khamis, 3 Disember 2009

Umno risau SPIES didik rakyat tolak politik perkauman

Dzulfikar Mashoor   
SHAH ALAM, 3 Dis: Exco Selangor, Dr. Halimah Ali berpendapat kritikan keras terhadap keputusan Kerajaan Negeri Selangor mengharamkan BTN adalah disebabkan Umno takut ditolak rakyat.

Apatah lagi kerajaan negeri akan memperkenal program sendiri melalui program pembangunan modal insan kerajaan negeri Selangor iaitu SPIES.

SPIES atau penuhnya Spiritual, Physical, Intellectual, Emotional dan Social akan mengajar rakyat menolak politik perkauman sempit yang cuba didoktrin melalui BTN.

"Saya rasa Umno (dan) BN sangat risau kalau rakyatnya cerdik," jelasnya.

"Mereka sangat risau kalau SPIES mengajar rakyat tolak politik perkauman sempit BTN doktrinkan."

Beliau yang juga Adun Selat Klang berkata, program pembangunan modal Insan kelolaan kerajaan Selangor tersebut mampu mendorong rakyat pelbagai kaum menolak permusuhan sesama sendiri.

"SPIES jadikan rakyat cerdik dan bebas berfikir, mereka akan lihat keburukan politik perkauman, mereka akan lihat yang bangsa-bangsa bukan Melayu bukannya ancaman seperti BTN doktrinkan."

Beliau yang juga AJK Dewan Muslimat PAS Pusat turut mendedahkan tiga inti utama doktrin kebencian dalam program-program BTN.

"Dia (BTN) ada tiga perkara yang digambarkan, Pertama, DAP adalah agen Singapura-Yahudi, kedua, PKR (adalah) penderhaka (dan) PAS dikatakan Parti Ajaran Sesat (malah) Datuk Seri Anwar Ibrahim pun digambarkan sebagai agen Yahudi-Amerika."

"Setiap hari, BTN minta pesertanya menyanyi lagu 'Anak Kecil Main Api' supaya ditanam kebencian kepada bangsa yang bukan Melayu, khususnya orang Cina sebagai pendatang,' katanya lagi.

Beliau turut memaklumkan bahawa dirinya turut menjadi sasaran pihak tertentu yang terpengaruh oleh doktrin kebencian itu.

"Bila saya umumkan keputusan kerajaan negeri melarang program BTN di Selangor, saya ini dituduh kurang Melayu, seolah-olah kuda tunggangan DAP."

Beliau turut mencadangkan kerajaan menafikan segala pendedahan yang dilakukannya jika ianya tidak benar.

"Kalau tak ada apa-apa (doktrin kebencian), kenapa kerajaan atau BTN rombak modul mereka, nafikanlah beberapa modul yang didedahkan ini."

Dalam perkembangan berkaitan, kerajaan negeri Pulau Pinang turut sependapat dengan Selangor, mengharamkan aktiviti BTN di negerinya.

Kerajaan Pusat sendiri dilaporkan mengkaji dan merombak beberapa modul BTN agar tidak bersifat cauvenisme dan selari dengan konsep 1Malaysia.

Segala pendedahan berkaitan doktrin kebencian pada kaum selain Melayu sekaligus memperlihatkan wajah BTN seperti mahukan mesyarakat 1Umno sahaja._harakahdaily.net

Tiada ulasan: