Sahabat Purnama

Khamis, 3 Disember 2009

Langgar Akta Petronas: Najib yang patut letak jawatan

Salmah Mat Hussain   
KOTA BHARU, 3 Dis: Mungkin agak melucukan apabila seorang ulama yang mahu mendoakan supaya dibuka pintu hati pemimpin tertentu, didesak supaya meletakkan jawatan, sedangkan ketua kerajaan yang jelas melanggarkan Akta Petronas dipertahan habis habisan.

Ekoran itu, Dewan Pemuda PAS Kelantan mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan kerana cuba melanggar akta dan perjanjian yang ditandatangani pada 1974.

Timbalannnya, Ahmad Baihaqi Atiqullah berkata, perdana menteri perlu meletakkan jawatan kerana kenyataannya mahu menukar royalti minyak kepada wang ihsan jelas bertentangan dengan perjanjian sebelum ini.

“Kenyataannya mahu membayar wang ihsan bercanggah dengan kebenaran dan fakta.

“Kami beranggapan jawapan itu bertujuan memperbodoh rakyat Kelantan dan menafikan perjanjian di antara kerajaan negeri dengan Petronas pada 1974,” ujarnya di sini.

Najib melanggar Akta Petroleum Negara 1974 dengan hanya mengumumkan akan memberi wang ehsan kepada Kelantan sedangkan perkataan 'wang ihsan' tidak langsung dinyatakan dalam akta tersebut.

Sebaliknya yang ada adalah 'bayaran tunai' atau disebut sebagai cash payment.

Oleh itu Ahmad Baihaqi berkata apabila seorang pemimpin tidak mampu lagi memegang amanah rakyat maka wajarlah beliau berundur secara terhormat.

Baru-baru ini kira-kira 100 ahli dan penyokong Umno yang berselindung di sebaliknya Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan mengadakan perhimpunan di hadapan Kota Darulnaim bagi mendesak Tuan Guru Nik Abdul Aziz meletak jawatan.

Dalam perkembangan berkaitan katanya, Pemuda PAS Kelantan menyatakan pendirian menyokong penuh kepemimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

“Dewan Pemuda PAS juga sentiasa mendoakan kesejahteraan Tok Guru supaya dapat menerajui kerajaan negeri dan parti dengan berkesan biar pun berdepan dengan pelbagai desakan dilakukan pihak lawan.

“Kami menganggap apa yang dilakukan pihak tertentu sebelum ini tidak mampu menggugat kestabilan politik di negeri ini,” ujarnya.

Malah kata beliau dengan isu begitu kecil dipandang negetif pemimpin Umno sehingga menganjurkan demontrasi._harakahdaily.net

Tiada ulasan: